män som hatar kvinnor..

Jodå, även jag har nu till sist börjat plöja Stieg Larssons berömda Millenium-trilogi. Inte kunde jag väl ana att dom skulle va såhär bra! Eller ja, jag har ju bara läst halva första boken än så länge... meeeen, kan nästan inte lägga den ifrån mig! Jag har som mål nu att jag ska läsa ut den innan jag ser filmen som har premiär på fredag men den e så spännande att jag tror inte att det ska va några problem :)
Jag är ingen större fan av deckare, känner till rätt så många eftersom min mor är en riktig "detektiv" och läser det mesta i denna genre som hon kommer över. Men för mig har det aldrig varit nåt... nån är död, vem är mördaren??? Nja, inget för mig. Det va just så jag trodde att dessa va oxå, helt vanliga deckare. Därför har jag aldrig sett nån anledning till å börja läsa dom, men ack så jag bedrog mig.
Jag har samma känsla nu som när jag för några år sen läste Dan Browns Da Vinci Koden och senare Änglar och Demoner. Det trodde jag oxå va "helt vanliga deckare" men av nån anledning började jag läsa och blev så uppslukad att jag inte kunde lägga ifrån mig boken.
Det är härligt med böcker, speciellt när man hittar nån som så bra. Man lever sig in och börjar se personer komma till liv inne i huvet, platser som man aldrig varit på får ett självklart utseende. Man identifierar sig med vissa personer, hatar andra och några blir som om man känt dom i evigheter. Det finns liksom inget stopp på hur långt ens fantasi kan ta en, ett alldeles jättebra sätt å fly verkligheten för ett tag tycker jag. Liksom med film, fast där får man allt dukat för sig. Hur personer ser ut och omgivningen, men det är oxå ett väldigt bra sätt att få tillåtelse å glömma tid å rum för ett tag ;)

Det som först bara skulle bli ett litet boktips blev visst istället en hyllning till litteraturen :) Det är viktigt tycker jag i dagens it-samhälle, ta upp en gammal hederlig bok, lyssna till knakandet av att öppna en alldeles ny bok för första gången eller varför inte insupa doften av en välläst biblioteksbok... koka en kopp the, sitt bekvämt och försvinn in i en annan värld, det är en härlig känsla! :)
Va inte detta kulturellt så säg!? hihi

Simma lugnt!!  
   

Kommentarer
Postat av: mamma

Ja där ser du, jag kanske inte har så dålig smak ändå ha ha ha

2009-02-24 @ 16:55:36
Postat av: sandra

hihi, näää... det är ju inte lätt å erkänna det men ;)

2009-02-24 @ 21:07:08
URL: http://sandra80.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0